سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همسفرمهتاب
سه شنبه 87 مهر 2 :: 11:0 صبح ::  نویسنده : ریحانه بدیعی نیا

سلام

دیروز که  داشتم کتاب هام را مرتب میکردم ، چشمم به یک
کتاب افتاد که نظرم را جلب کرد .این کتاب درباره ی فلسفه ی نماز خواندن  بود . برای من که مطالب این کتاب خیلی جالب بود
.حالا اگه شما هم کنجکاو هستین که بدونین توی این کتاب چی نوشته مطلب من را
بخونین.

اولین سوالی که توی این کتاب پاسخ داده
شده بد این بود که چرا اصلاً نماز میخونیم؟

و اما جواب ما نماز میخونیم چون زندگی
روزمره انسان را دچار فراموشی میکند .فراموش میکند چرا آفریده شده، از یاد می بره
انبیا برای چه منظوری فرستاده شدند. پس ما نماز میخوانیم تا به یاد بیاوریم که
خدایی هست و در راه و مسیر درستی که انبیا به ما نشان داده اند قرار داریم .(البته
این یکی از دلایل آن بود که من به دلیل طولانی بودن مطلب به یکی از آنها اکتفا
کردم.)

اما سوال دوم چرا میزان رکعات نماز ها
متفاوته؟

علت  تفاوت رکعات نماز به این دلیله که:

نماز برای یادآوری خداوند است و این
یادآوری با یک رکعت نماز محقق نمی شه چون تا فکر و افکار نمازگزار بخواد متمرکز
بشه نماز تمام شده. بر این اساس :

اول صبح :چون ذهن ها خالی از هیاهوی روز
است ، همان دو رکعت برای رسیدن به ذکر خداوند کافیه.

ظهر و عصر:انسان در این دو وقت به شدت
دارای مشغله های مختلف کاریه ، پس به هر یک از نماز های ظهر وعصر دو رکعت اضافه
شده .

مغرب: مردم در آغاز شب در حال تعطیل کردن
کار  هستن ولی از طرفی هم یه کمی دارای
مشغله هستن پس یک رکعت به آن اضافه شده.

عشاء:در وقت عشاء،- که وقت خوابیدن است-
فرد میخواد یه جمع بندی درباره ی کارهای خودش (از نظر میزان خدایی بودن و شیطانی
بودن کارها) بکنه پس بیشتر نیازمند به ذکر خداست.

سوال سوم چرا در نماز سوره ی حمد خوانده
میشه؟

تلاوت سوره ی حمد در نماز به این دلیله
که:

بنا به فرموده ی خداوند در قرآن سوره ی
حمد با کل قرآن برابری میکنه و در ضمن نماز سخن گفتن مردم با خداوند است و قرآن
سخن گفتن خدا با مردم . در سوره ی حمد هر دو بعد رعایت شده .قسمت اول آن (از ایتدا
تا مالک یوم الدین)از قول خداوند  و قسمت
دوم از قول بنده است(از ایاک نعبد تا آخر)

سوال چهارم . چرا در هر رکعت دو سجده
واجب شده؟

در واقع نماز گزار در سجده اول میگه: "من
قبلا خاک بودم " . وقتی سر از سجده بر میداره میگه: " من از خاک زاده
شدم." زمانی که به سجده ی دوم میره میگه:"من دوباره به خاک برخواهم
گشت." و وقتی سر از سجده ی دوم بر میداره میگه:"من دوباره از خاک
برانگیخته میشوم."

 سوال
پنجم چرا هنگام قنوت باید دست ها را به طرف آسمان بالا برد در حالی خدا همه جا
هست؟

رزق مادی و معنوی انسان در آسمان است.
خداوند میفرماید: : رزق شما و آنچه به شما وعده داده شده در آسمان است" پس ما
دست خود را به سوی آسمان بالا می بریم و حاجات و دعاهای خود را طلب میکنیم.

 

خوب امیدوارم که شما هم مثل من از خواندن
این مطالب لذت برده باشین. موفق وموید باشین. یاحق




موضوع مطلب :